شرکتهای مختلف همواره برای معرفی سریعترین محصول تولیدی رقابت سنگینی با یکدیگر دارند. حداکثر سرعت جزيی جدایی ناپذیر از صنعت خودرو و به خصوص نمونههای اسپرت و سوپراسپرت است. تکنولوژیهای بسیاری در چندین سال اخیر تنها به قصد بهبود این مشخصه از خودروها، توسعه و به بازار معرفی شدهاند.
با این که حداکثر سرعت یک خودرو در کاربری شهری آن هیچ کاربردی ندارد و به طور مثال هیچ نقطهای از جهان وجود ندارد که راننده بتواند با خیال راحت با ۳۵۰ و یا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت به رانندگی مشغول شود.
اما با این حال از آغاز صنعت خودروسازی تا به امروز، حداکثر سرعت گزینهی مناسبی برای کریخوانی و عرض اندام شرکتهای مختلف در برابر یکدیگر بوده است.
در ادامه سری مقالات معرفی سریعترین خودروهای مجاز شهری، به ۱۳ گزینه ابتدایی لیست خواهیم پرداخت. اما پیش از معرفی این خودروها لازم است مجددا ذکر شود که در انتخاب خودروها چند نکته مورد توجه قرار گرفته که باعث حذف نام تعدادی از ابرخودروها شده است.
خودروهایی که فقط یک یا دو عدد از آنها تولید شده در این لیست جایی ندارند. همچنین خودروهای ارتقا داده شده توسط شرکتهای تیونینگ نیز لحاظ نشدهاند، پس از همین ابتدا توقع مشاهده نام هنسی ونوم یا SSC آلتیمیت را در لیست نداشته باشید.
خودروهایی که حداکثر سرعت آنها به طور رسمی اعلام نشده یا تحت بررسی و آزمایش کارشناسان قرار نگرفتهاند نیز نامشان ذکر نشده است؛ این مساله باعث حذف کوینیگزگ One:1 شده است.
در نهایت نیز توجه داشته باشید که ما سریعترین نمونه از هر مدل را در لیست قرار دادهایم؛ پس اگر نمونهی دیگری از خودرو وجود داشته باشد که ۲ کیلومتر بر ساعت سرعت کمتری نسبت به مدل اصلی داشته باشد، در این لیست لحاظ نشده است.
در ادامه شما را به مشاهده و آشنایی سریعترین خودروهای تولید شده مجاز شهری دعوت میکنیم.
۱۳- مکلارن P1
حداکثر سرعت: ۳۴۹.۲ کیلومتر بر ساعتکمتر عاشق خودرویی وجود دارد که با مکلارن P1 آشنایی نداشته باشد. ابر خودرو P1 برای ادامه موفقیتهای مدل افسانهای F1 به بازار عرضه شد. این خودرو جذاب پیشتر در صدر لیست زیباترین و مهیجترین خودروهای دهه اخیر زومیت نیز قرار گرفته بود.
مکلارن با استفاده از تجربه سالها فعالیت در فرمول یک و جدیدترین تکنولوژیهای توسعه یافته در این رقابتها، خودروی P1 را توسعه و معرفی کرد. این خودرو از هر لحاظ فوقالعاده است.
پیشرانه احتراق داخلی آن در کنار موتور الکتریکی توانایی تولید ۹۰۳ اسب بخار را دارد. این میزان باور نکردنی از توان توسط جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود.
اما اگر تا به حال ویدیوهایی در رابطه با قدرت مانورپذیری یا شروع به حرکت خودروهای تیونرهای معروف مانند هنسی یا روف تماشا کرده باشید، متوجه خواهید شد که به کار بردن بیش از ۹۰۰ اسب بخار و انتقال آن به چرخهای عقب کاری بسی دشوار است که خودروهای نام برده توانایی آن را ندارند.
اما اگر به تماشای ویدیوهای P1 بنشینید از مهارت بالای مکلارن در کنترل این خودرو دیفرانسیل عقب شگفت زده خواهید شد و دلیل ادعای جرمی کلارکسون مبنی بر این که P1 چابکترین خودروی تاریخ است را متوجه خواهید شد.
۱۲- فراری لافراری
حداکثر سرعت: ۳۴۹.۲ کیلومتر بر ساعتمطمئنا برابر بودن حداکثر سرعت فراری لافراری با مکلارن P1 تصادفی نیست. به اعتقاد نگارنده یکی از این دو خودرو حداکثر سرعت بیشتری داشته است و شرکت دیگر تمام تلاش خود را برای رسیدن به رکورد دیگری کرده است. این خودرو رقیب مستقیم مکلارن است و از قوای محرکه هیبریدی مشابه با P1 بهره میبرد.
پیشرانه درونسوز ۱۲ سیلندر این خودرو به همراه موتور الکتریکی لافراری توانایی تولید ۹۴۹ اسب بخار را دارد. لافراری تجربهای متفاوت با تمام خودروهای گذشته فراری را دارد زیرا فراری هرچه در توان داشت را در این خودرو پیاده کرده است.
به عنوان مثال لافراری از KERS یا سیستم بازیاب انرژی جنبشی بهره میبرد. با استفاه از این سیستم راننده قادر خواهد بود تا انرژی در حال هدر رفتن از سیستم ترمز را مجددا جذب کند و دوباره آنها را به کار بگیرد.
مانند خودروهای فرمول یک. همچنین فراری برای پایین آوردن مرکز ثقل، کاهش وزن و در نتیجه بهبود فرمانپذیری خودرو، مکانیزم جابجایی صندلی را حذف کرده و به جای آن پدالها و غربیلک فرمان قابلیت تنظیم را دارند.
این سیستمها تنها جزیی از قابلیتهای باورنکردنی لافراری است که باعث شده تا این خودرو به نمونهای بیرقیب تبدیل شود.
۱۱- فراری اِنزو
حداکثر سرعت: ۳۵۰.۸ کیلومتر بر ساعتیکی از نکات جالب این لیست قرار نداشتن لافراری در صدر محصولات فراری به عنوان رکورددار حداکثر سرعت است.
فراری اِنزو که در سال ۲۰۰۲ به بازار معرفی شد به واسطه پیشرانه ۱۲ سیلندر و ۶ لیتری خود توانایی تولید ۶۵۱ اسب بخار را داشت. فراری نام این خودرو را به احترام موسس خود اِنزو فراری، اِنزو نامید و ۳۹۹ دستگاه از آن تولید شد.
این ابر خودرو در زمان معرفی رکوردهای زیادی را جابجا کرد. لازم است بدانید قیمت نمونهی کارکرده این خودرو در حال حاضر از قیمت نمونه صفر لافراری بیشتر است.
۱۰- لامبورگینی اَونتادور SV
حداکثر سرعت: ۳۵۴ کیلومتر بر ساعتاَونتادور به خودی خود خودرویی فوقالعاده و رام نشدنی است. اما لامبورگینی طبق سنت همیشگی خود که اقدام به ارتقا مدلهای تولیدی خود و عرضه با پسوند سوپر ولوچه (SV) میکند، اَونتادور را نیز تحت همین عمل قرار داده است.
اَونتادور LP750-4 SV پرچمدار کنونی لامبورگینی است که توانایی تولید ۷۴۰ اسب بخار را دارد و در کمتر از ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
همچنین با بهینه سازیهای صورت گرفته بر سیستم تعلیق و ترمز، اَونتادور سوپرولوچه اکنون دومین خودرو سریع پیست نوربرگرینگ است. جدا از بحث فنی، اَونتادور سوپرولوچه به غایت خودرویی زیبا و مهیج است.
لامبورگینی در طراحی این خودرو از جت جنگنده تایفون الهام گرفته است و مکانیزم استارت این خودرو که همانند مکانیزم شلیک موشک طراحی شده است، راننده را برای آغاز غرش این خودرو بیش از پیش ترغیب میکند.
۹- پاگانی زوندا
حداکثر سرعت: ۳۵۵ کیلومتر بر ساعتهمگی زمانی که پاگانی زوندا معرفی شد را به خاطر داریم. خودرویی با ظاهری خاض به خصوص در قسمت خروجی اگزوزهای خود که از پیشرانه ۱۲ سیلندر ساخت AMG بهره میبرد.
این خودرو در نمونههای ابتدایی خود از پیشرانه با حجم ۶ لیتر استفاه میکرد که در مدلهای بهینه شده نهایی مانند زوندا اِف و سینک، پاگانی از نمونههای ۷.۳ لیتری بهره میبرد. پیشرانهی نام برده توانایی تولید ۶۷۰ اسب بخار توان را داشت که به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میشد.
سیستم ترمز این خودرو نیز از بهترین نمونههای موجود در جهان بود. جیمز می مجری اسبق برنامه تاپ گیر هنگام آزمایش این خودرو گفت که اگر با تمام قدرت پدال ترمز را فشار دهید، به دلیل شتاب زیاد وارده ممکن است چشمهایتان از کاسه در بیایند.
اما پاگانی همواره در زمینهی قیمت بی رقیب بوده است؛ این خودروساز در قیمتگذاری محصولات خود کاملا متفاوت با سایر سوپراسپرتسازها عمل کرده و قیمت دو برابری نمونه سینک نسبت به بوگاتی ویرون گواه این موضوع است.
۸- استون مارتین One-77
حداکثر سرعت: ۳۵۵.۶ کیلومتر بر ساعتبی شک وان ۷۷ یکی از زیباترین خودروهای تاریخ است که فقط ۷۷ دستگاه از آن تولید و به بازار عرضه شد.
استون مارتین تمام تبحر خود در طراحی خودرو را در مدل جاودانه وان ۷۷ پیاده کرده است. وان ۷۷ موفق شده بود جایزههای زیادی در زمینه طراحی را از آن خود کند. اما نکته خاص در قبال این خودرو تلاش مضاعف استون مارتین جهت ارتقا قابلیتهای حرکتی آن بوده است.
خودروهای استون مارتین هیچ وقت برای شکستن رکوردها و رسیدن به سرعتهای بالا عرضه نشدهاند و همواره لوکس بودن و زیبایی خودرو اولویت اصلی این لوکس ساز انگلیسی است. اما وان۷۷ در این خصوص استثنا است.
این ابرخودرو با پیشرانه ۱۲ سیلندر و ۷.۳ لیتری خود، توانایی تولید ۷۵۰ اسب بخار قدرت را داشت. این میزان از توان به این خودرو اجازه میداد تا در مدت زمان ۳.۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و در نهایت بیش از ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.
۷- لامبورگینی وننو
حداکثر سرعت: ۳۶۰ کیلومتر بر ساعتشانس دیدن یکی از این خودروها در خیابان تقریبا برابر با صفر است. چرا؟ زیرا لامبورگینی تنها سه عدد کوپه و ۹ عدد رودستر از این خودرو تولید کرده است. اما جدا از تعداد کم تولیدی این خودرو، لامبورگینی وننو را بیشتر شبیه به خودروهای تخیلی طراحی کرده است تا نمونههای مدرن موجود.
لامبورگینی بار دیگر ثابت کرده است که اگر بحث به خاص بودن خودرو باشد، مدلهای تولیدی این برند در صدر لیست قرار خواهند داشت.
پیشرانه این خودرو همان نمونه استفاده شده در اونتادور است که با اعمال تغییراتی قدرت خروجی آن به ۷۴۰ اسب بخار رسیده است. اما نکته اصلی در خصوص این خودرو قیمت آن است که برچسب ۳.۳ میلیون یورویی آن قطعا در نوع خود برای یک خودرو صفر بینظیر است.
۶- پاگانی هوایرا
حداکثر سرعت: ۳۷۰ کیلومتر بر ساعتپاگانی پس از کسب تجربیات لازم با طراحی زوندا، نمونه فوقالعاده هوایرا را عرضه کرد. پاگانی از نام خدای باد در جدیدترین نمونه تولیدی خود استفاده کرده است.
بدون اغراق میتوان هوایرا را یکی از زیباترین خودروهای تاریخ نامید. وسواس بیش از حد پاگانی در دقت به جزئیات از این خودرو شاهکار طراحی ساخته است.
پیشرانه ۱۲ سیلندر و ۶ لیتری ساخت AMG هوایرا توانایی تولید ۷۳۰ اسب بخار را دارد. همچنین این خودرو از اولین نمونههای تولیدی بود که به سیستم کنترل آیرودینامیک فعال مجهز شده بود تا به کمک سیستم تعلیق فعال، بهترین عملکرد را در پیچها ارایه دهد.
۵- مکلارن F1
حداکثر سرعت: ۳۸۶.۸ کیلومتر بر ساعت با حذف محدود کننده دورموتورخودرو افسانهای F1 نزدیک به ۱۲ سال سلطان بی چون و چرای جادهها بود. این خودرو هیچگاه برای شکستن رکورد بالاترین حداکثر سرعت طراحی نشده بود اما به دلیل طراحی فوقالعاده آیرودینامیک و پیشرانه قدرتمند آن، مکلارن توانست رکوردهای زیادی را جابجا کند.
ضریب درگ ۰.۳۲ این خودرو نشان از تلاش بالای طراحان مکلارن و گوردون مورای در راس آنها داشت. برای مقایسه بد نیست بدانید بوگاتی ویرون ضریب درگی برابر با ۰.۳۶ دارد.
این خودرو از پیشرانه ۱۲ سیلندری بیامو استفاده میکرد که مکلارن در اطراف آن از روکش طلا برای انتقال بهتر حرارت استفاده کرده بود.
اما از نکات جالب دیگر این خودرو نحوه چیدمان صندلیهای آن بود که سه صندلی یکی در جلو و وسط اتاق تعبیه شده بود و دو صندلی دیگر در ردیف عقب و اطراف صندلی راننده قرار گرفته بودند.
همچنین محفظهی خاصی برای قرار دادن کیف و وسایل در کنار خودرو و قسمت عقب درب تعبیه شده بود. F1 از هر لحاظ خودرویی خاص و تکرارنشدنی است.
۴- کوینیگزگ CCXR
حداکثر سرعت: ۴۰۰.۸ کیلومتر بر ساعتکوینیگزگ اگر در هیچ زمینهای خوب نباشد، در قسمت حداکثر سرعت جز بهترینها است. قویترین نمونه سری CC که با نام CCXR به بازار عرضه شد از پیشرانه هشت سیلندر ۴.۸ لیتری به همراه دو سوپرشارژر بهره میبرد.
برای وصف این ابر خودرو همین کافی است که پیشرانه نام برده توانایی تولید بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار را داشت که از این لحاظ CCXR در گروه هزارتاییها و در کنار ویرون و چند مدل خاص دیگر قرار گرفته است.
یکی دیگر از نکات جذاب این خودرو مکانیزم اختصاصی باز شدن درب کوینیگزگ است که قطعا نظر هر بینندهای را به خود جلب خواهد کرد.
۳- بوگاتی ویرون ۱۶.۴
حداکثر سرعت: ۴۰۸.۷ کیلومتر بر ساعت
چه خودروی دیگری میتواند به سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و در عین حال کابینی سوپرلوکس در اختیار راننده قرار دهد؟ این برند فرانسوی که در مالکیت فولکس واگن قرار دارد، با قدرت بالای مهندسی این شرکت توانست دوباره نام خود را بر سر زبانها بیاندازد.
پیشرانه ۱۶ سیلندر و ۸ لیتری این خودرو توانایی تولید ۱۰۰۱ اسب بخار توان و ۱۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را داشت که بوگاتی را در زمینه تمامی رکوردهای شتاب و سرعت بی رقیب کرده بود. فولکس واگن برای خنک سازی این پیشرانه عظیم از ۱۰ رادیاتور استفاده کرده است.
اما اوج مهندسی این خودرو زمانی مشخص میشود که قصد رسیدن به حداکثر سرعت با آن را دارید. پیش از رکوردگیری باید با قرار دادن کلید مخصوصی که بوگاتی به شما میدهد در محل مخصوص تعبیه شده خودرو را آماده شرایط پیشرو کنید و سپس اقدام به رسیدن به حداکثر سرعت بکنید.
جیمز می مجری اسبق تاپگیر پس از رسیدن به سرعت ۴۱۷ کیلومتر با نمونه سوپراسپرت این خودرو ابراز کرد که تمامی سوپر اسپرتها وقتی به نزدیکی حداکثر سرعت خود میرسند بدنه شروع به لرزش شدیدی میکند به طوری که حس از جدا شدن تمامی پیچها به راننده منتقل میشود.
اما در ویرون شرایط به گونهای طراحی شده اس که راننده در سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حتی میتواند دست خود را از روی فرمان بر دارد!
۲- کوینیگزگ آگرا R
حداکثر سرعت: ۴۱۸.۴ کیلومتر بر ساعتهر نمونه از محصولات کوینیگزگ که به بازار میآید، تمامی رکوردهای مدل پیشین را شکسته و در لیست برترین سوپراسپرتهای جهان چند پله صعود میکند.
این شرکت سوئدی به طور مداوم در حال بهینهسازی محصولات خود است. اما نکتهای که هضم آن بسیار سخت است، توان خروجی ۱۱۰ اسب بخار از پیشرانه ۸ سیلندر و ۴ لیتری تولیدی کوینیگزگ است که در نوع خود غیر قابل باور است. کوینیگزگ نشان داده است که غیرممکنها را ممکن میکند.
به همین واسطه آگرا R توانست رکورد حداکثر سرعت را از بوگاتی ویرون بگیرد. سرعت رسمی این خودرو ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است اما هنوز کسی نتوانسته است با آگرا آر به این رکورد دست یابد. پاسخ بوگاتی به آگرا باعث شده است تا این خودرو در رده دوم قرار بگیرد.
اما نمونه بینظیر One:1 نیز عرضه شده است که با سرعت اعلام شده ۴۵۴ کیلومتر بر ساعت در صورت رکوردگیری رسمی میتواند کوینیگزگ را مجدد به عنوان پادشاه حداکثر سرعت تبدیل کند. مجله تاپگیر این خودرو را به عنوان سوپراسپرت سال ۲۰۱۰ نامیده است.
۱- بوگاتی ویرون سوپر اسپرت
حداکثر سرعت: ۴۳۱.۳ کیلومتر بر ساعتبوگاتی با ارایه مدل ویرون سوپر اسپرت با سایر تولیدکنندهها نشان داد علاقهای به قرارگیری در جایگاه دوم ندارد.
بوگاتی پیشرانه ۱۶ سیلندر ویرون را تحت بهینهسازیهای خاصی قرار داد و توانست توان خروجی آن را به ۱۲۰۰ اسب بخار برساند. شتاب صفر تا ۱۰۰، ۲.۴ ثانیه یکی از نتایج این بهینهسازی است. به صورت رسمی هیچ خودرویی هنوز رکورد حداکثر سرعت ویرون سوپر اسپرت را نشکسته است.
با وجود برنامهی بوگاتی برای ارایه مدل شیرون در نمایشگاه خودروز ژنو سال ۲۰۱۶، ظاهرا نسل بعدی ویرون اصلیترین گزینهی جابجایی رکورد سرعت جهان خواهد بود.